Bryllup i telt

Skab jeres eget drømmebryllup

Brylluppet er for mange den ultimative festdag. Det er her, man giver den hele armen i en hyldest til kærligheden i det bedste selskab af venner og familie.

Jysk Festudlejning er specialister i at hjælpe kommende brudepar med at planlægge et bryllup, de vil se tilbage på med glæde i resten af deres liv. Brylluppet skal om nogen være dén fest, vi ikke ville have ændret den mindste detalje på, når minder og billeder er alt vi har.

Vi vil også meget gerne hjælpe jer, så tøv endelig ikke med at kontakte os - vi kan skræddersy den helt rigtige løsning til jer.

Sommerbryllup eller uden for sæsonen?

Sommerbrylluppet er lidt af en klassiker og et populært valg hos mange brudepar. Et telt i haven eller på en større plads giver de helt optimale rammer om sommerbrylluppet. Du får det naturlige lys ind gennem teltets store vinduespartier og får oven i købet mulighed for at tage sider af i de varme timer og inddrage haven til en del af festlokalet.

Vejret er en joker, men selv i tilfælde af regn, nyder mange lyden og duften af sommerregnen, der stille falder på teltdugen og giver en hyggelig baggrundsmusik.

Skinner solen, som den heldigvis som oftest vil gøre i minimum dele af de fleste sommerdage, vil både I selv og jeres gæster elske at kunne trække ud og strække ben og få lidt frisk luft uden at forlade festen helt.

 

Kan vi holde bryllup i telt i oktober? 

Det korte svar her er ja. Det er naturligvis helt oplagt at tænke teltfesten som en sommerting, men ønsker I at fejre jeres kærlighed i oktober eller december, så er der helt simple greb til også at gøre jeres bryllup helt magisk ved hjælp af flot belysning og en eller flere varmepumper. 

Naturen slår de fleste vægge, så forestil jer at sidde med fuld udsyn til et af jeres yndlingssteder og fejre jeres fælles kærlighed sammen med venner og familie. Det kan regne, sne og blæse uden for teltet, men vi lægger fast gulv og sørger for den helt rigtige temperatur, så jeres gæster hverken fryser eller sveder under middagen. Når der skal danses, kan I skrue en smule ned for temperaturen eller lukke en smule luft ind fra teltets sider. 

Reception i haven inden den store fest

Receptionen vinder mere og mere ind som en del af programmet mellem vielsen og middagen om aftenen. 

Her er et åbent telt eller pavillon i haven også en populær løsning, da det giver mulighed for både at nyde solen og krybe i ly for de samme varme stråler eller for regn og blæst. 

Hvor festteltet til bryllupsteltet stort set altid vil være udstyret med fast gulv, er der sjældent gulv i teltet til den mere uformelle reception, som ofte er uden bordplan. 

Stil bord- og bænkesæt op og cirkulær blandt jeres gæster med en kold drink, en let eftermiddagssnack, bryllupskage eller en håndfuld chips og udnyt chancen for at sidde til bords med alle jeres gæster. 

Bryllupspakker

Jysk Festudlejning har mange års erfaring med at levere udstyr og bidrage til planlægningen af bryllupsfester - både i telt og i lejede lokaler, hvor vi kan levere alt i inventar og til borddækningen.

Vi har telte til små og store forsamlinger og stiller både op og tager ned. Foruden teltet kan vi også tilbyde:

  • Duge og servietter
  • Lysestager og vaser
  • Service (tallerkener, bestik og glas til alle formål)
  • Vandkander og vinkarafler
  • Skåle, fade og brødkurve
  • Gryder, pander og serveringsbestik
  • Kaffemaskine og termokander
  • Kageopsats
  • Meget mere
  • Borddækning og opvask

Med Jysk Festudlejning i ryggen har du en erfaren festplanlægger ved sin side, som hjælper dig med at sørge for hele den praktiske del af tjeklisten til brylluppet.

Derfor har vi samlet forskellige informationer til inspiration og overblik over, hvad der hører sig til ved et havebryllup anno 2020.

Ring på 86 95 16 65 og lad os sammen sammensætte
en bryllupspakke efter jeres ønsker. 

Tjekliste til brylluppet

Inden I skal sige jeres ja til hinanden foran venner og familie - inden den store dag - er der en række detaljer, der skal på plads. Når lokationen og de groveste detaljer er på plads, begynder den helt store planlægning for alvor.

 

Det er nu, I skal til at have styr på menuen, gæstelisten, fotograf, I skal udpege en toastmaster, forlover og evt. brudepige(r) og gavekoordinator. I skal have fundet gaveønsker og begynde at tænke på borddekorationer og jeres eget tøj. Måske skal I booke en brudesuite på et hotel, I længe har ønsket at overnatte på eller leje en speciel transport til at fragte jer efter vielsen. 

Et godt sted at begynde kan være at reservere jeres gæster med en save-the-date mail eller lignende i god tid inden den rigtige invitation sendes ud. 

Det er også vigtigt at være ude i god tid med mange andre ting. Hvor meget I vælger at gøre ud af planlæggelserne og festen, afhænger også af den type fest I ønsker at holde. 

Bryllupsmenu

Bryllupsmenuen kan varieres i det uendelige. Der er ingen regler for, hvad den skal bestå af, men sørg for at finde en kok eller anden madleverandør, der har forståelse for jeres personlige smag og særlige ønsker til menuen samt som kan imødekomme evt. allergier hos jeres gæster. 

Holder I festen i haven, har I helt frit valg i forhold til menu, mens I ofte vil være låst til en eller få variationer, når I benytter store bryllupslokationer. 

Borddækning, pynt m.m.

Til borddekorationer og bordpynt kan man hente inspiration her.

Gaveideer

Hvis man holder en bryllupsreception efter vielsen og før festen, kan man klare gavegivningen her. Mangler man gode gaveideer, er der en lang liste lige her.

Bryllupsfotograf

Når man nu har brugt utallige timer på at stable en stor bryllupsfest på benene, vil man også gerne forevige dagen, så man senere kan mindes den gennem gode billeder. Nogle drømmer om det perfekte brudebillede med blomster, hvid brudekjole og sort smoking, mens andre vælger det billigere (og måske ligeså gode) alternativ og beder en eller flere blandt gæsterne om at stå for fotos.

Traditioner

Med brylluppet hører mange mere eller mindre sære traditioner.

  • En bryllupskage skal der til - det er forståeligt nok - og her er der tradition for, at ægteparret hjælpes ad med at skære det første stykke - mens resten af forsamlingen spændt kigger på som vidner.
  • Samme opmærksomhed er der - traditionelt blandt de ugifte kvinder - om brudebuketten. Den skal bruden kaste ud til dem efter brudevalsen.
  • På Godtgift.dk kan du få opfrisket alle de andre traditioner, der hører til brylluppet.

Bryllupsritualet

De fleste bliver gift i enten kirken eller på rådhuset. Man kan også få en kirkelig vielse under et andet trossamfund, hvis man er muslim, hinduist eller noget tredje. Men selv inden for rammerne af kirken og rådhuset er der forskellige alternative varianter. For eksempel åbnede Bregnet Kirke på Djursland sidste år op for såkaldte drop-in-bryllupper. Det foregår simpelthen ved, at man uden varsel kan troppe op i kirken på en bestemt dag og blive gift.

Andre vælger, at ritualet skal være udendørs for eksempel ved en søbred for at skabe romantiske og afslappede rammer.

I Aarhus kan man på særlige dage i 2020 blive gift på udvalgte steder, f.eks. i Den Gamle By.

Læs mere om de formelle ting ved bryllupsritualet på Kirkeministeriet hjemmeside.

© JYSK FESTUDLEJNING | CVR: 27667902 | Cookie- og privatlivspolitik